Transpersonaalse nõustamise ja hüpnoteraapia õppekava

1. Õppe eesmärgid ja õppeaja kestvus

1.1 Õppe aluspõhimõtted

Humanistidena usume, et igas inimolendis on olemas potentsiaal eneseteostuseks. Me näeme enda ülesandena õppegrupi raames iga indiviidi isikliku arengu toetamist, pakkudes õppimiseks iga õppija individuaalsust toetavaid efektiivsed meetodeid. Ühtlasi pakume neile psühholoogilist toetust, sest tulevaste terapeutidena on vaja kogeda ja õppida esmalt just seda, mida toetus endast kujutab.

 

Õpetamisviis on holistiline, terviklik ning kogemuslik. Me ei eelista ühte teoreetilist lähenemist, vaid anname oma õpilastele laia teoreetiliste teadmiste aluspinna ja julgustame neid kliendi heaolu nimel arendama välja iseenda individuaalse lähenemise.

 

Edendame kursuse sotsiaalset aspekti ja õpilastevahelist vastastikust toetust ja sotsiaalset suhtlemist. Meie eesmärk on õpetada, kuidas olla professionaalne, kuid siiski inimlik, sest teraapia tähendab eelkõige inimestevahelist ühendust, usaldust ja empaatiat.

1.2 Transpersonaalne nõustamine ja hüpnoteraapia

Transpersonaalne nõustamine ja hüpnoteraapia on transpersonaalse psühholoogia valdkonda kuuluv uudne lähenemine, mis võimaldab kasutada inimeses peituvat loovust, suurenenud teadlikkust, sisemist tarkust ning transtsendentaalsel teadlikkusel põhinevaid ressursse. Ühendades endas psühholoogia teaduse, filosoofia kunsti ning hüpnoosi efektiivsuse, on transpersonaalsest lähenemisest saanud terapeutiline töövahend, mille abil on võimalik aidata kliendil vaadata hetkeprobleemidest sügavamale ning mõista oma terviklikku identiteeti. See annab teraapiaprotsessile uue psühholoogilise kvaliteedi, mis julgustab klienti hindama oma elu erinevaid aspekte ja leidma koos terapeudiga loovaid viise ja vahendeid oma elukvaliteedi parandamiseks. Transpersonaalne lähenemine on laiahaardeline –  vaadeldakse  inimese füüsilist ja emotsionaalset tervist, seksuaalsust, sotsiaalsust, ametialast tegevust ning spirituaalsust.

 

Transpersonaalne nõustamine hõlmab väga paljusid erinevaid psühholoogilisi teooriaid ja tehnikaid, otsides neis alati ühisosa ja laiendades iga üksiku teooria piire. Õppekava ülesehitus ja metoodika on suunatud sellele, et juba õppimise ajal paraneks nii õppijate kui nende lähedaste võime elada täisväärtuslikumat elu – kasvaks emotsionaalne heaolu ja kohanemisvõime, väheneks stress, muutuks selgemaks elamise eesmärk ja paraneks oskus leida lahendusi elu kriisiperioodidel.

 

Õppekava läbimise käigus omandavad õppijad sellised teoreetilised teadmised ning praktilised oskused ja kogemused, mis võimaldavad välja selgitada inimeste käitumismustrite iseloomu ja põhjuseid ning luua terapeutiline dialoog sellisel moel, et olla alati suuteline kohanema kliendi vajadustega. Ravitakse põhjusi, mitte sümptomeid, inimesi ja mitte haigusi. Kursuse vältel ei õpita otsima, mis on valesti ja kuidas seda täiustada, vaid vaadeldakse, mis on hästi ning õpetatakse, kuidas seda kasutada.

1.3 Õppekava eesmärgid

Õppekava eesmärgid on:

a) Arendada eneseteadlikkust ja arusaamist, kuidas isiklikud elukogemused võivad mõjutada nõustamise ja hüpnoteraapia läbiviimise protsessi;

b) Suurendada oskusi ja teadmisi nõustamise ja hüpnoteraapia koosmõjude kohta;

c) Avardada õpilaste arusaamist ülesandest, õpigrupi protsessidest ja dünaamikast ning grupi mõjust isiklikule ja professionaalsele arengule;

d) Õpetada, kuidas analüütilise teraapia mudeli raames ära tunda ja kasutada nõustamise ja hüpnoteraapia põhioskusi;

e) Mõistmise tekkimine, kuidas tegutseda asjakohaselt, lähtudes humanistlikust nõustamismudelist.

Õppekava läbinud õpilased näitavad üles:

a) Võimet konstruktiivselt mõtiskleda

  • iseendast  ja oma kogemustest;
  • oma suhete sisust ja dünaamikast üksikisikute ja gruppidega läbi isikliku ja professionaalse arengu;

b) Valmisolekut austada kaasinimeste vaatenurki, seisukohti, uskumusi ja kultuuri ning olema eriti aktsepteerivad nende inimeste suhtes, kes oma klassikuuluvuse, rassi, usu, puude, ea, soo või seksuaalse orientatsiooni poolest on ühiskonnas ebasoodsamal positsioonil;

c) Pühendumist sellele, et kasutada rõhumis- ja diskrimineerimisvastaseid terapeutilisi oskusi;

d) Euroopa Psühhoteraapia Assotsiatsiooni (European Association of Psychotherapy) nõustamisoskuste praktiseerimis- ja eetikakoodeksi aktsepteerimist;

e) Mõistmist, kuidas teha vahet tõelisel terapeudil ja inimesel, kes lihtsalt kasutab nõustamisoskusi ja/või hüpnootilisi võtteid;

f) Nõustamise psühhodünaamilise teooria tegelikku mõistmist;

g) Võimet kasutada terapeutilisi oskusi isikupäraselt, asjakohaselt ja tundlikult;

h) Teadlikkust teistest mudelitest ja töötamisviisidest ning vajadusest vältida tehnikaid, millest arusaamine on piiratud;

i) Supervisiooni väärtustamist ja selle olulisuse mõistmist oma nõustamis- ja hüpnoteraapia praktikas;

j) Võimet mõista ja analüüsida terapeutilise suhte arengut ja säilitamist.

1.4 Õppeaja kestvus ja maht

Õppe kestvus on kokku 4 aastat (kokku 2384 akadeemilist tundi, millest 1274 tundi auditoorset tööd ja 1110 tundi iseseisvat tööd).

2. Õppe sisu

Kursus on üles ehitatud selliselt, et nelja aasta jooksul läbitakse neli erinevat tasandit. Tasandid on jaotatud omakorda mooduliteks.

2.1 Kursuse teoreetiline lähtepunkt

Kursuse teoreetiline lähtepunkt on humanistlik-analüütilise mudeli integratiivne teooria. Mudeli esitamisele järgneb võrdlus ja diskussioon, mille eesmärk on luua pidev protsess, milles elustuvad intellektuaalsed, emotsionaalsed, vaimsed ja kujutluslikud vastused. Usume, et teraapia on kõige efektiivsem juhul, kui terapeudi teoreetilised arusaamad toetuvad tema mõtte- ja tundemaailmale. Sellel baseerub mudeli holistiline olemus.

 

Nimetatud meetodiga töötades on tähtsaimaks terapeudi ja kliendi vaheline suhe. Vaatleme, kuidas Carl Rogersi poolt välja toodud tingimused kehtivad kõigis nõustamissituatsioonides ja kuidas selge ülekande-vastuülekande dünaamika tajumine avab tee mina-sina ühildavale mõistmisele.  Analüüsime, millised valdkonnad Rogersi, Kohut ja Jungi töödes kattuvad ning millised on erinevused. Üheks lähtepunktiks on ka Loweni, Boadella ja Kellermani panus tunnete ja mõtete olemuse mõtestamisel.

 

Pakume elavat arutelu inimeksistentsi olemuse teemal, tõstes esile Rogersi, Jungi ja Winnicotti optimismi ning Freudi ja Melanie Kleini pessimismi. Uurime nende teoreetiliste lähenemiste seoseid psühholoogia filosoofilise ja sotsioloogilise kontekstiga. Väga oluliseks uurimise teemaks on ka alateadvuse suur mõjuvõim, millega seoses analüüsime Freudi, Jungi ja Rogersi vastandlikke vaateid.

 

Kursuse vältel käsitleme ka alateadlikku suhtlemist – seda, kuidas meie kehas talletuvad mõtted ja tunded, mida väljendab kehakeel ning kuidas tekivad psühhosomaatilised haigused. Näeme, et psühhodünaamiline lähenemine annab rikkaliku ideede kollektsiooniga omapoolse panuse inimarengu ja psühhopatoloogia valdkonnas ning inimkeskne mõtlemine tagab taju ja käitumise mõistmiseks humanistlikke kontseptsioone, mis on kogu kursust kandvaks ideeks.

 

Lisaks kesksele integratiivsele mudelile õpetame ja anname õppijatele võimaluse kogeda ka gestalt ja kognitiiv-käitumuslikku lähenemist teraapiale.

2.2 Teemablokid

Nõustamisoskused: kolmeastmeline mudel

Sissejuhatus psühholoogiasse. Freud, Jung ja Adler. Freudi arenguteooria ja arengustaadiumid, kaitsemehhanismide ära tundmine ja nendega töötamine, Jungi arhetüüpide baasteooria ning  töötamine Adleri sünnijärjekorra teooriaga.

 

Objekti suhteteraapia: ülekanne ja vastuülekanne

Tihtipeale pole klient ise veel suuteline olema sisemiseks lapsevanemaks oma sisemisele lapsele ja vajab ka terapeudipoolset vanemlikku hoolitsust. Kasutades Winnicotti kliendi hoidmise kontseptsiooni, Melanie Kleini paranoid-skisoidset positsiooniteooriat ja Bowlby kiindumusteooriat, õpime me töötama klienditulemuste maksimeerimiseks hüpnootilises seisundis ning ülekande ja vastuülekandega. Samuti õpime terapeudi jaoks olulisi vanemlikke oskusi.

 

Terapeutiline allianss

Kognitiiv-käitumusliku teraapia kasutamine kliendis muutuse esile kutsumiseks. “Sõnadest kaugemale kuulamine“ – kuidas kuulata seda, mida klient ei räägi, kuid mida terapeudina on vaja teada. Oma ”sisemise juhendaja” (sinu sisemine juht efektiivses teraapiatöös) kasutamine klindi objektiivseks hindamiseks ja samaaegselt kliendi protsessiga seoses oma subjektiivset arvamust jagades. Teraapiasuhte arengu ja säilitamise protsessi mõistmine.

 

Kognitiiv-käitumuslik teraapia

 

Ratsionaal-emotiivne käitumisteraapia

 

Neurolingvistiline programmeerimine (NLP)

 

Humanistliku psühholoogia tööriistade edasiarendus 21. sajandiks

Maslow vajaduste püramiidi laiendatult kasutades aidatakse kliendil mõista oma täieliku isikliku potentsiaali ulatust. Et aidata klientidel määratleda hetkeprobleemide tõttu varjul olevat elueesmärki, käsitleme ka Rodgersi teooriat, transaktsionaalset analüüsi, gestaltteooriat ja praktikat ning eksistentsialismi filosoofilist kontseptsiooni.

 

Kohta oma sisemist last

Laps, kes sa kunagi olid, on sinu täiskasvanud olemuses endiselt alles. Õpime, kuidas jõuda selle lapseni ja astuda temaga dialoogi.

 

Regressioonist progressini

Kõik hüpnoterapeudid teavad, kuidas parandada minevikku. Meie õpetame, kuidas aidata kliente selge tulevikutee leidmisel. Keskendudes tulevikuminale ja sisemisest lapsest tulenevatele hirmudele, õpivad kliendid nägema ja teadvustama iga sammu ja ületama iga takistust, mis saadavad teda täiustumise teel.

 

Arhetüübid

Alateadvuse tasemele jõudes töötame müütide, unenägude ning muinasjuttudega, et lahendada sel tasandil peituvaid konflikte. Transaktsionaalse hüpnoanalüüsi ja alkeemilise hüpnoteraapia meetodite ühendamine alaisiksustega töötamisel.

Esmalt tuleb õpetada kliendile, kuidas arendada teadlikkust oma keha erinevatest osadest kui mõtete tulemusena sündinud arhetüüpidest, et ühendada keha ja teadvus ühtseks vaimseks tervikuks. Seejärel ühendame lääneliku mõtlemise arusaama muinasjuttudest kui kollektiivsest alateadvusest põlisameeriklaste suhtumisega loomadesse kui tarkuse ja võimu allikasse, mille abil jõuame alaisiksustega töötades hinge sügavamale tasandile.

 

Psühho-neuro-immunoloogia ja hüpnotervenemine

Tegemist on meditsiini, psühholoogia ja filosoofia valdkonda kuuluva uudse lähenemisviisiga, mis põhineb teadvuse-keha teoorial ning kombineerib Ida ja Lääne lähenemised tervisele. Avastamaks füsioloogiliste häirete emotsionaalseid juuri, analüüsime haigustega seonduvaid küsimusi ning defineerime ümber tervise mõiste.

 

Eksistentsiaalfilosoofia ja –psühhoteraapia

 

Transpersonaalne psühholoogia

 

Oma praksise juhtimine ja eetikaga seotud küsimused

Vastavalt Euroopa Psühhoteraapia Assotsiatsiooni (European Association of Psychotherapy) nõuetele, hakkavad tulevikus transpersonaalse nõustamise ja hüpnoteraapia kursused olema 4-aastased.

Uutele nõuetele vastava ehk siis 4-aastase kursuse õppekava saate alla laadida siit.

Veebruaris 2016 alustas viimane grupp, mis järgib uut õppekava veel kui 3-aastane kursus. Viimase aasta materjal on võimalik hilisemate gruppidega läbi teha.

Tule nõustamisele Jure Biechonski juurde